Har du registrerat dig?
De läsombud, högläsare och medlemmar i arbetsgrupper som finns
med i vårt register får tidningar, inbjudningar till
inspirationsdagar och annan information. Anmäl dig på [email protected].
Läsombud och Högläsare – äldre
Högläsning och enkla texter
Demenssjukdomar påverkar läsförståelsen. När minnet inte
fungerar blir det också svårt med koncentrationen. Högläsning kan
vara enda sättet att ta del av en bok eller tidning. Texten
måste också vara begriplig för att den ska fungera.
Om personer med demens får höra berättelser om saker de känner
igen från tidigare i livet kan minnet vakna. Det ges tillfällen
till nya samtal. Efter läsningen kan mycket vara bortglömt
igen men lässtunden skapar lugn och trygghet.
Läsombud och högläsare finns på äldreboenden
På en del äldreboenden finns i dag läsombud. De ordnar
lässtunder med högläsning. Läsombuden kan berätta om lättlästa
böcker och kan ordna biblioteksbesök. Genom projektet
Läskraft! har även frivilliga och anhöriga över hela landet blivit
högläsare för personer med demens.
Läs mer om Läsombud och Högläsare
NY BOK: Den allvarsamma leken
Arvid och Lydia blir kära som unga men får inte varandra. När de
möts tio år senare går känslorna inte att styra. Men Lydia är inte
beredd att gifta sig med Arvid och offra sin självständighet.
Hjalmar Söderbergs klassiker om den stora kärleken i det tidiga
1900-talets Stockholm.
Den allvarsamma leken är en av våra mest kända och älskade
böcker. I september har den premiär som biofilm i regi av Pernilla
August, med bland andra Sverrir Gudnason och Mikael Nyqvist i
rollerna. Boken är återberättad av Johan Werkmäster.
Den allvarsamma leken i
vår bokhandel
NY BOK: Rösträtt för kvinnorna
Runtom i världen firar kvinnlig rösträtt 100 år. I Sverige fick
kvinnorna gå till valurnorna första gången 1921. Men vad ledde fram
till denna förändring? Följ med på en fartfylld resa genom
historien, och lär dig mer om kvinnorna som var feminister långt
innan ordet var känt.
Sara Telemans Rösträtt för kvinnor gör den feministiska kampens
historia tillgänglig för fler. Det finns fortfarande mycket kraft
och inspiration att hämta från historiens hjältinnor. Boken har
många illustrationer. Rösträtt för kvinnor i
bokhandeln
LÄSTIPS: Vägen till Vasaloppet
Elin ska åka
Vasaloppet, nio mil på skidor från Sälen till Mora. Hon har
förberett sig och tränat i flera månader. Vasaloppet är en tävling
med en spännande historia. Det handlar om blåbärssoppa, svett och
tårar. Historien om Vasaloppet handlar också om avhuggna huvuden
och om kvinnor som har klätt ut sig till skäggiga män.
Författaren Mattias Klefbeck och fotografen Ulf Palm berättar
både Vasaloppets och Elins historia, från start till mål. Boken
finns även som Bok + Ljudbok.
Läs mer om boken i vår
bokhandel
Provläs ett längre stycke i boken
Stora boken om en naken karl
Johan Werkmästers omåttligt populära serie ges nu ut i en
samlingsvolym. I dråplig och humoristisk anda lär vi känna herr
Jansson och hans granne fröken Lasker i de tre berättelserna En
naken karl, En naken karl i Paris och En naken karl firar
jul.
Till bokhandeln
Andra aktuella boktips för äldre:

Ingen ska få veta – av Mats Ahlsén
Mats har aldrig träffat sin farfar Ragnar. Ingen i släkten
pratar om honom, inte ens farmor Engla. Det var en kärlekshistoria
som börjar lyckligt men som slutar sorgligt. En personlig
fotoberättelse om familjehemligheter.
Till bokhandeln
Kaffe med rån – av Catharina Ingelman-Sundberg
På servicehuset Diamanten är livet hemskt. De boende har det
värre än fångarna på ett fängelse. Pensionären Märtha får en
lysande idé. Kan de inte bo på ett fängelse istället? Men för att
hamna där måste man begå brott…
Till bokhandeln
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann – av
Jonas Jonasson
När Allan Karlsson ska fira sin hundrade födelsedag är
nyfikenheten större än någonsin. Så till den grad att han flyr från
sitt eget kalas på äldrehemmet. Han vill uppleva något mer, han
vill få ta en sup och känna livet.
Till bokhandeln
Fira året runt – av Marit G Engstedt
Vissa festdagar har funnits i Sverige i många år. Andra är helt
nya, som Kanelbullens dag. I Fira året runt får du följa med på en
festlig tur runt hela året. Vi bjuder på historia, recept och tips
på hur vi firar i Sverige, nu och förr.
Till bokhandeln
Tillbaka till minnena – av Måd Olsson-Wannerfors
Den här boken är något så unikt som en upplevelsebok för
personer med demens. Med massor av bilder som spänner över hela
1900-talet följer boken flera teman; minnen, traditioner, fritid,
maskiner, mode och musik.
Till bokhandeln
Oss skämmer dom inte – av Elsie Johansson
Johan spottar i marken när Per kommer. Per vill ta över stugan
där gubben Per vill hyra ut stugan åt turister, men Johan
vägrar att flytta. En sen kväll kommer en främmande bil körande mot
stugan. Är det tjuvar? Ska han våga bo kvar?
Till bokhandeln
Prenumerera på 8 Sidor!

Till den lättlästa
nyhetstidningen 8 Sidor
BOKLÅDOR: Från Linné till skräck i Catharinas lådor
”Syftet med lådorna är att stimulera till högläsning och
intresset är stort. Läs en bok! Läs högt! Så lyder uppmaningarna
och vilket gensvar jag har fått!” Catharina Kåberg,
kultursekreterare i Uppsala kommun.
Läs om de omtyckta boklådorna i
Uppsala
Läs senaste Boktidningen
På gång landet runt
Våren 2016
17/3 Inspirationsdag i Ystad
Öppna inbjudan
4/4 Inspirationsdag i Örebro
Öppna inbjudan
19/4 Inspirationsdag i Skövde
26/4 Inspirationsdag i Göteborg
27/4 Inspirationsdag i Uddevalla
Inbjudan och information
till dagarna ovan
2/5 Inspirationsdag i Jönköping
Öppna inbjudan
3/5 Inspirationsdag i Växjö
17/5 Inspirationsdag i Mönsterås
Inbjudan och information
till dagarna ovan




